Zweten, rennen en stilstaan (en nog meer zweten) - Reisverslag uit Serowe, Botswana van Sjoerd en Elena - WaarBenJij.nu Zweten, rennen en stilstaan (en nog meer zweten) - Reisverslag uit Serowe, Botswana van Sjoerd en Elena - WaarBenJij.nu

Zweten, rennen en stilstaan (en nog meer zweten)

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Elena

18 November 2013 | Botswana, Serowe

Dag lieve volgers!

Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al in hogere zwarte pietensferen? Wij zien er dagelijks wel honderden! Zo kunnen wij ook een beetje meegenieten van het sinterklaasfeest! Enige verschil is dat deze pieten geen pepernoten geven maar om pula’s (geld) vragen… ;) Gelukkig hadden wij witte Nederlandse pieten en kregen we pepernoten in ons verrassingspakket!!

Na verschillende verzoekjes om een nieuw verslag, bij deze dan weer een kersverse nieuwe update van ons vanuit Botswana! Reden dat we even geen tijd voor een leuke update hadden, was dat we gewoon ontzettend druk waren! Druk met van alles regelen en organiseren, de laatste twee weken van het schooljaar zijn hier aangebroken! Zo zijn we een schooluitje aan het organiseren naar het Rhino Sanctuary zodat de Afrikaanse kinderen ook eindelijk eens giraffen en neushoorns in levende lijve kunnen zien. Daarnaast organiseren we een pricegiving voor de helpclass kinderen en een graduation voor de kinderen die naar standard 1 (groep 3) gaan.

Ook hebben we op 7 november een spetterend feest georganiseerd voor onze projectmanager die 70 jaar werd en het project gaat verlaten… Het was fantastisch! De kinderen straalden, zongen en dansten traditionele liedjes; er waren NL’se spelletjes als koekhappen en spijkerpoepen; er was een lachende en gelukkige projectmanager en er waren twee ontzettend hard rennende leerkrachten… Drie keer raden wie dat waren… WIJ inderdaad!!! Om 19.00 uur lag Elena al knock-out in bed om tot de volgende ochtend 7 uur door te slapen. Al met al een geslaagd feest! Als cadeau hadden we de manager een boek gegeven met alle handafdrukken van de kinderen en daarnaast mooie verhalen en foto’s, ook van vorige vrijwilligers. Bedankt vorige vrijwilligers voor jullie mooie verhalen en foto’s, Mma was er super blij mee!

Naast het werk op het project zijn we bezig om bij immigration een residence permit aan te vragen… Een slopend proces kun je wel zeggen… Het gaat nogal ehmmmmm tsja… het gaat nogal op z’n Botswaans! Met het tempo van lik m’n vestje; van het kastje naar de muur gestuurd worden en gemier om de stomste details… Het is maar goed dat Sjoerd het woord voert, want terwijl Sjoerd netjes en beleefd blijft glimlachen naar de dames en heren achter de desk heeft Elena al 100 keer tot 10 geteld om niet tot een ontploffing over te gaan. Einde van het verhaal is dat we een ingang gevonden lijken te hebben bij één van de medewerkers… Na haar vorige week verteld te hebben dat we nog wel wat leuke vrijgezelle ooms hadden riep ze ons vandaag bij zich als haar ‘sweethearts’ en benadrukt ze dat ze niet kan wachten tot ze een telefoontje gaat krijgen van ‘die leuke Nederlandse oom’… Bij deze roepen we alle mannen dus op indien geïnteresseerd (of niet) jullie telefoonnummer hier achter te laten om ons aan een residence permit te helpen! BVD!!

Omdat we zo druk zijn op het project, gebruiken we onze weekenden om optimaal te ontspannen… Dit lukt uitermate goed! We zijn soms aan het ‘dogsitten’ in een aardig optrekje inclusief zwembad en tennisbaan als de eigenaren van het huis naar de cattlepost zijn. Dat bevalt ons best prima, soms is een beetje luxe in deze inmiddels hete Kalahariwoestijn best heerlijk. Want heet is het, Jezus christus wat is het heet. 42 graden en ’s nachts ‘koelt het af’ tot 30 graden… In ons eigen huisje proberen we te slapen met natte doeken en een ventilator en door vooral elkaar met nog geen vinger aan te raken. We bewegen alleen als we onze handdoek opnieuw nat en koud moeten maken… Overdag hebben we amper honger door de enorme hitte en we moeten er ons best voor doen om energiek te blijven. Dit heeft te maken met de regens die nog niet vallen zoals ze zouden moeten vallen… Het is hier te droog en de hitte maakt, ondanks dat er soms enorm dreigende en prachtige onweerswolken boven Serowe hangen, geen plaats voor een verkoelende regenbui. Jullie zullen dan ook begrijpen dat het aanbod om op te passen op honden in een huis met heerlijke ventilatoren en een verfrissend zwembad iets is wat we niet af kunnen slaan. Soms is het zo heet dat we niet eens de moeite nemen om zwemkleding aan te doen maar we gewoon met onze kleren en al in het zwembad lopen om vervolgens binnen een half uur weer kurkdroog en heet te zijn. Zo, genoeg geklaagd nu over het weer. Want… ALS het regent, dan is het ook werkelijk waar fantastisch… Vooral wanneer het regent op het project. De blijdschap waarmee de kids de regen opvangen en over hun lijven laten stromen maakt dat we zelfs in 40 graden kippenvel voelen over ons hele lijf. Ze dansen, schreeuwen en zingen in de regen en zijn ontzettend dankbaar voor iedere druppel die hun lijfjes raakt. Wanneer was de laatste keer dat jullie zo blij waren met een verfrissende regenbui op jullie hoofd??? ;) Wij leren hier dus enorm om dankbaar te zijn voor alles wat we tegenkomen, inclusief verfrissende regendruppels!

Tot zover even onze update, wij gaan nog even heel hard knallen de laatste twee weken voor de vakantie en daarna gaan we heerlijk op VAKANTIE! 29 november liften we met vrienden die we hier hebben leren kennen mee naar Johannesburg… Daar kunnen we drie nachten overnachten bij een man en vrouw in Saxonwold. Deze man gaf Elena zijn businesscard nadat ze een half uur met hem gekletst had toen hij in Serowe was, onderweg naar zijn huis in Joburg. Elena had hem gevraagd of hij toevallig een goedkope en veilige plek wist om te overnachten in Joburg… De man lachte toen en na met hem gemaild te hebben heeft hij gewoon aangeboden dat we bij hem en zijn vrouw mogen overnachten, we zijn meer dan welkom! Tsja, Elena heeft altijd al een klik gehad met oudere mannen, komt die even mooi van pas hier! Toen we dit verhaal vertelden aan vrienden hier in Serowe bleek dat Saxonwold ook nog eens tot een van de rijkste vierkante kilometers van de wereld behoort. We zijn dus benieuwd in wat voor sjiek optrekje we nu weer terecht gaan komen… We laten ons maar verrassen! Op 2 december begint dan onze georganiseerde tour!! We vertrekken dan via Joburg naar Swaziland gevolgd door Mozambique om hier (hopelijk) te snorkelen met walvishaaien (en nee, die bijten niet en zijn NIET gevaarlijk), na 10 dagen touren in Mozambique reizen we door het Krugerpark weer naar ons eindpunt in Joburg om hier vervolgens met andere bekenden weer mee te liften naar Serowe. De reis wordt gefinancierd door Elena’s studentenprijs, aangezien Sjoerd ook Elena’s student van het jaar was (of eigenlijk de student van de afgelopen vier jaren) vond ze dat ze wel samen van deze prijs konden genieten… Sjoerd vond dit ook niet meer dan rechtvaardig… ;)

Op 16 december komen we dan weer aan in Serowe, en dan begint onze tweede superleuke helft van de vakantie: ONS ALLERLIEFSTE VRIENDINNETJE YVONNE KOMT OP BEZOEK!!!!!!! Samen met haar gaan we een hete kerst tegemoet en zullen we vast heel veel genietmomenten beleven….

Kortom: we hebben hartstikke veel gedaan, er staat hartstikke veel op de planning en we leren nog iedere dag. De frustratie om de bloedhitte of langzame Botswanen hebben we al lang achter ons gelaten en door in het moment te zijn, stil te staan, maar ook mee te gaan op de Botswaanse stroom genieten we van elke dag en elk moment (nou ja, de meeste dan!). Wij zijn gelukkig!!!!

Jullie horen van ons zodra we weer nieuwe avonturen hebben om met jullie te delen! Waarschijnlijk na onze snorkel- en kerstavonturen! We wensen jullie alvast een superfijne sinterklaas toe en ook alvast een heerlijke kerst!

Veel liefs en dikke, hete digitale knuffels van ons (in het echt zijn ze te heet, of zoals Yvonne appt: ’t is bij jullie werm onder de erm!’ En zo is het maar net)…

Dag lieve mensen! Enne, laat die telefoonnummers rollen voor onze immigrationmedewerkster!!!

XXXXXXXXXXXXXXXX

• 18 November 2013 - 20:50

Gert:

Hallo Elena en Sjoerd,
    dank voor wederom een geweldig verhaal. Ik heb respect voor jullie dat jullie die hitte verdragen, knap hoor.
    Wat heerlijk dat je dan af en toe mag logeren in luxe met een zwembad. De volgende keer als het hier regent zal ik proberen om ervan te genieten en aan jullie 'blije kiendjes' denken. Hier praten ze deze week over natte sneeuw, dat is weer wat anders. Ik hoop dat jullie gaan genieten van de vakantie, die hebben jullie echt 100% verdient. Van hieruit voor jullie ook fijne feestdagen en graag weer tot het volgende verhaal. Heel veel groetjes, ook namens Henk, Gert.

• 18 November 2013 - 21:17

Ans C.:

Hoi Elena en Sjoerd,

Blij te horen dat het jullie zo goed gaat in Botswana. Sjoerd, je begrijpt dat ik de foto met al die honden wel erg leuk vind:) Jullie zitten in de warmte, terwijl wij zo langzamerhand richting winter gaan. Afgelopen zondag is op diverse plekken Sinterklaas ingehaald en in diverse winkels komen de kerstspullen al te voorschijn. De pepernoten, gevulde speculaas , chocolademelk worden volop genuttigd. Geniet straks maar lekker van de welverdiende vakantie. We horen van jullie graag hoe deze reis zal verlopen.

Groetjes,
    Ben en Ans

• 18 November 2013 - 21:53

Mia:

Hallo liefste Elena en Sjoerd, even is ze weg geweest maar hier is ze dan weer.... ;-). Een mooi verslag weer van al jullie dagelijkse bezigheden en dat alles elke dag opnieuw weer met zo'n droogte en hitte.... moet er écht niet aan denken. Ook het slapen in jullie veel te warme huisje lijkt me een marteling zoals jullie dat doen....
    Knap dat jullie het doorstaan en er nog flink bij doorwerken ook. Af en toe een weekend verwennerij is dan ook erg fijn en ik weet dat jullie hiervan optimaal genieten.
    Dat jullie veel op het programma hadden staan was bekend maar hieraan komt binnenkort een einde en sluiten jullie met een heel goed gevoel het eerste trimester af. Met een welverdiende vacantie in het vooruitzicht kan het niet snel genoeg gaan. Heeft dié Sjoerd even geluk met zijn vriendinnetje als Student Han 2013 ;-) ...Het is jullie beiden van harte gegund !!
    Tja, en dan die prachtige foto's van de blijdschap van de kinderen en mensen bij een regenbui/onweer,onvoorstelbaar voor ons, maar ik sluit me aan bij Gert en zal aan jullie denken zodra het hier weer regent, morgen geloof ik al.
    Ook Yvonne staat bijna in de startblokken jullie te bezoeken. Ik wens jullie alvast een héél fijne vacantie toe en een geweldige Kerst samen met Yvonne, wordt vast héél bijzonder. Héél veel lieve groetjes en dikke knuffel van mama.

• 18 November 2013 - 23:31

Wilma :

Hallo lieve, lieve kinders.
    Wat een verhalen weer. Jullie zijn er maar mooi druk mee. We hadden er het vanavond nog met Anouk over. Jullie maken van alles mee, dat wordt een mooie herinnering voor de rest van jullie leven. Vanavond hebben we afscheid genomen van Anouk en zit onze korte vakantie er op. Was weer erg gezellig in Berlijn. Die van jullie gaat binnenkort beginnen en volgens mij zijn jullie er aan toe gezien alle drukte de laatste tijd. Maar wel weer een hoop mooie dingen gedaan. Geniet van jullie vakantie en voor daarna alvast een hele fijne tijd met Yvon. Wij bellen haar nog wel. Heel veel liefs en herzliche Grüsse aus Berlin, ook van Anouk.

• 19 November 2013 - 03:06

Loes L:

Hee lieve Elena en Sjoerd!

Nou hier regent het EINDELOOS, Vancouver is de stad van de regen dus misschien kunnen we een deal sluiten? Ik stuur een heleboel regen jullie kant op en dan sturen jullie een beetje zon deze kant op? Lijkt me een goed idee ;) Verder heb ik nog wel een telefoonnummer van een of andere miljonair hier in Canada wat me vorige week in de handen gedrukt is, zal ik dat even doorsturen ;)?

Wat weer een heerlijk verhaal!

Alvast 'warme' en fijne feestdagen en geniet van jullie reis!

Veel liefs!
    Loes

• 19 November 2013 - 14:51

Marike:

Ha Sjoerd en Elena,
    Dank weer voor jullie energieke verhaal! Geniet van de reis straks.. mijn dochter heeft ongeveer hetzelfde gedaan toen ze in Zuid Afrika was. Een super tijd heeft ze gehad!

• 21 November 2013 - 04:31

Jerome Lenka, Jaub En Laura:

Hallo Elena en Sjoerd,

Wat weer een mooie en spanndende verhalen. Zo te horen nog iedere dag nieuwe avonturen. Jullie werken hard en hebben een vakantie samen dubbel en dwars verdient. Tja, s'nachts slapen valt niet mee als het zo warm is maar gelukkig kunnen jullie soms bijkomen als de ridgebacks weer verzorgers nodig hebben. Ik zal Lenka eens vragen ofdat ik deze beambte mag bellen... wij doen natuurlijk alles voor Sjoerd en Elena. Er is nog geen sneeuw in SK maar ga denk ik dit weekend toch maar eens de winterbanden op de auto leggen.. Zal het reisverslag voor lezen aan Jakub en Laura zodat ze weer op de hoogte zijn van de laatse avonturen van T. Elena en O. Sjoerd :-)

Groetjes,

Jerome, Lenka, Jakub en Laura

• 22 November 2013 - 19:16

Helen:

Lieve Elena en Sjoerd,

Wat is het toch weer elke keer heerlijk om jullie verhalen te lezen. Die hitte lijkt me niet fijn, zeker niet voor zo'n lange tijd. Fijn dat het bijna vakantie is en dat jullie naar zee kunnen gaan. Leuk dat Yvonne toch de stoute schoenen gaat aantrekken en jullie komt opzoeken. Volgens mij heb ik haar ontmoet bij de uitreiking van studentenprijs. Ze krijgt er zeker geen spijt van. De hartelijke groeten aan de 70tigjarige Mma Letsolo en alle anderen,
    Veel liefs van Helen

• 23 November 2013 - 16:18

Floor:

Hoi lieve Sjoerd en Elena! Wat is het altijd genieten om jullie verhalen te lezen:)
    Heerlijk dat jullie zo in het moment leven en dankbaar en gelukkig zijn!! Heel veel plezier de komende tijd! Dat moet wel lukken met van die mooie plannen in het verschiet. Liefs, Flora

• 25 November 2013 - 16:24

Linda Classens:

Hoi saampjes
    Hartstikke leuk weer om te lezen! Onvoorstelbaar dat het hier al zo koud is (brrr) en daar zo'n hitte.
    We zullen de kerstkaart maar eens gaan opsturen naar jullie, dan is ie misschien op tijd daar.
    Ga maar eens heerlijk genieten van een welverdiende vakantie in Africa, terwijl wij de Sint-kado's uitpakken en aan het gourmetten zijn.
    Hele mooie reis, en tot hier weer,

Liefs Linda, Paul, Evy en Kris

• 23 December 2013 - 21:03

Ton Van Gageldonk:

Geweldig dat Yvon jullie opzoekt. Zo zie je haar bij Anco, zo zit ze bij je buurmeisje in Botswana.
    Je oudere buurman,
    Ton.