Botswaanse levenslessen! - Reisverslag uit Serowe, Botswana van Sjoerd en Elena - WaarBenJij.nu Botswaanse levenslessen! - Reisverslag uit Serowe, Botswana van Sjoerd en Elena - WaarBenJij.nu

Botswaanse levenslessen!

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd en Elena

25 September 2013 | Botswana, Serowe

Haaaaaaa lieve allemaal! (Dit verhaal hebben we afgelopen zondag geschreven, maar konden het toen niet plaatsen, daarom nu vertraagd, maar met evenveel levenslessen;))

Hier zijn we weer met een update! Hoe gaat het met jullie? Overleven jullie de dalende temperaturen van de herfst? Zijn de eerste regenbuien alweer een feit? Staat er alweer stamppot op tafel? Ruiken jullie huizen alweer naar warme appeltaart? Mmmmmmm op de laatste twee vragen na, missen we hier niets van dat alles!

Met ons gaat het (nog steeds) erg goed… We beseffen ons dat we alweer vier weken in het land van de zon, de wind, het stof, de leeuwen, de ezels, de groentemarkten, de nachten vol sterren, de spinnen, de muggen, de vrolijke Botswanen, de intens chagrijnige Botswanen, de fantastische kinderen en relaxte sfeer zijn… WAT GAAT HET SNEL! 10 maanden zijn aan het vliegen, snif… Bij de gedachte aan onze terugreis moeten we nu al bijna een traan laten… Met andere woorden: we zijn hier helemaal op onze plaats! Wees niet bang hoor, we komen zeker terug, want op sommige momenten verlangen we echt enorm naar:

- Appeltaart

- Rookworst

- Oude kaas

- Dropjes

- Lasagne

- Ohja, en naar jullie fijne gezelschap natuurlijk!

We willen jullie graag meenemen en inwijden in de Botswaanse cultuur middels dit bericht en dat doen we aan de hand van een aantal voor ons nieuw verworven Botswaanse levenslessen…

Op ons project moest de vloer van de playschool vernieuwd worden. Dit stond al zo’n twee jaar op de planning en de vader uit de PTA (soort van MR) zou dit als gunst aan de school wel even doen… Deze belofte was hij de afgelopen twee jaar nog niet nagekomen en dus werd het nu tijd om hem eens even lekker spreekwoordelijk achter de vodden te zitten, gezien de gaten in de betonnen vloer steeds groter en groter werden. Je kon op sommige momenten daadwerkelijk bijna door de vloer zakken… Enfin, de afspraak was gemaakt, de vader zou vorige week vrijdag om 8.30 op het schooltje zijn. Wij dachten dat we dit wel praktisch gepland hadden, aangezien wij dan met de staffmeeting zouden beginnen en de vader wellicht wel klaar zou zijn aan het einde van deze meeting. Niets bleek minder waar… om 8.30 was er geen vader (en ook geen leerkrachten trouwens, haha). Om 9 uur was er nog steeds geen vader, om half 10 was de vader er dan eindelijk. Om 9.45 echter was hij weer weg, om 10 uur was er opnieuw geen vader, om 10.30 (na de meeting) was hij er dan eindelijk weer! Hij was naar huis gegaan (wat 100 meter van de school af ligt) om wat gereedschap te halen, en daar doe je nou eenmaal 3 kwartier over (dat begrijpen jullie toch ook wel zeker?). Goed, wij waren al lang blij dat het erop leek dat nu dan toch echt alles compleet was en de man met een uurtje toch wel klaar zou kunnen zijn. Wij zouden in de tussentijd wel even de toiletdeur schilderen (die van het betonnen gat inderdaad). Nadat we deze deur lang en breed geschilderd hadden, was de vader opnieuw naar huis gegaan, dit keer voor een kruiwagen. (Natuurlijk, waarom zou je ook alles in één keer en compleet meenemen?). Elena zag de bui al hangen en dacht haar tijd wel nuttiger te kunnen besteden. Ze sprak dan ook met Sjoerd af om vast thuis de deur te gaan schilderen en Sjoerd later wel op te pikken. Zo rond een uurtje of 12……… Niet wetende dat ze wel 10 deuren had kunnen schilderen. Arme Sjoerd heeft tot 16 uur zonder eten en drinken moeten wachten tot de klusvader eindelijk klaar was! En het allermooiste (of ergste): toen we afgelopen maandag weer op het schooltje kwamen vertelden de teachers en project manager ons dat het absoluut niet goed gebeurd was. Einde van het verhaal: de hele rotklus moest opnieuw! Dit keer dan wel professioneel… Dit hield in dat we de hele week zo’n beetje buiten hebben les gegeven. En ach, dat had ook wel wat… Voor ons dus weer een onderdompeling in de Botswaanse cultuur en een nieuwe Botswaanse levensles:

‘Verlaat je honk nooit zonder een fles water en indien mogelijk een pak crackers!’

Verder was het afgelopen week ook een bewogen week. We hebben hoogte- en dieptepunten meegemaakt op het schooltje! Laten we beginnen met de hoogtepunten:

Elena heeft afgelopen maandag met de start van een nieuw thema (food) een geluksdag beleefd met de kinderen en leerkrachten. Ze heeft de leerkrachten laten zien hoe je een introductie groots kunt aanpakken (passend bij deze cultuur) en hierin vele vakken kunt integreren. Het was fantastisch! Omdat het thema food was, en de kinderen op school ook eten, hadden we eten gebruikt van de kinderen en hier allerlei activiteiten mee gedaan. Bijv. sorteren op kleur, tellen, van groot naar klein ordenen, wat hebben groenten/fruit nodig om te kunnen groeien, etc etc… De kinderen genoten zichtbaar en ook de teacher Ogo en manager Mma Letsholo straalden. Elena deed de ochtendgroep, en Ogo zou de middaggroep doen. Zo kon ze Elena’s voorbeeld zien en het vervolgens (op een voor haar passende manier) nadoen. Dit vergde overigens nog wel enige moeite… Ze vond het heerlijk om die ochtend niet na te hoeven denken over wat er moest gebeuren en vond dan ook echt dat Elena ook maar de middaggroep moest doen. De kinderen vonden het immers zo fantastisch als Elena les gaf… Les 2 in inburgeringscursus als Botswaan:

‘De Botswanen zijn liever lui dan moe, geef altijd duidelijk aan wat je wel en niet doet!’

Nadat Elena Ogo zo’n beetje voor de klas moest trekken en honderdduizend keer vertelde dat ze zou helpen als Ogo het niet zou weten, begon Ogo dan aarzelend… Met als eindresultaat: een fantastische middag! Ogo deed het ontzettend goed, en had er stiekem ook veel plezier in. Elena kon het ene compliment na het andere uitdelen en voelde dat ze hier daadwerkelijk mooie en goede dingen kon doen om het onderwijs te verbeteren. Met een enorme big smile gingen we die dag naar huis, een heerlijk gevoel!

Een ander hoogtepunt is dat we zien dat sinds anderhalve week de klassen full zijn! Waar we in de eerste week dat we hier waren nog geen enkel moment een complete, volle klas hadden gezien, is de opkomst sinds anderhalve week aanzienlijk beter! De kinderen ogen gelukkig met onze komst, als we ’s ochtends aan komen rijden sprinten ze naar onze truck en helpen enorm opgetogen met uitladen van de boodschappen. Daarnaast vechten ze om wie onze handen vast mag houden en Sjoerd neemt ze regelmatig op z’n rug. Dan gieren ze van het lachen en willen ze allemaal door hem in de lucht gegooid worden. Zo erg dat hij de volgende dag niks meer kan door de spierpijn… ;) Op andere momenten spelen we even de clown en zingen we liedjes met ze. Het is zo fijn om de kinderen te zien lachen! Wellicht dat dit ook enigszins bijdraagt aan de opkomst van de kinderen… In dat geval blijven wij graag af en toe de clown spelen, kinderen op onze rug dragen/in de lucht gooien tot we er spierpijn van krijgen en liedjes zingen. J Dit brengt ons dan ook bij Botswaanse levensles nummer 3, die niet alleen Botswaans is maar universeel:

‘Je hebt altijd invloed op de happy faces van kinderen, maak ze waar mogelijk aan het lachen en laat ze op deze momenten echt kind zijn!’

Goed, dan zijn we nu aangekomen bij toch ook een paar dieptepunten voor ons van de afgelopen week. Die horen er nou eenmaal ook bij en ook hierin zitten een hoop Botswaanse levenslessen verscholen… ;)

Een medisch dieptepunt was toch wel het hebben van een flinke diarree in combinatie met (of beter gezegd zonder) water. Elena was de pineut nadat ze vorige week Sjoerd had gezegd zich niet zo aan te stellen toen hij 10 keer per dag een toiletbezoekje moest brengen en tussendoor laveloos op de bank lag. Tsja, karma can be a bitch! Gelukkig hebben de ORS, loperamide en babytissues (je wilt je toch ergens mee wassen, bedankt voor deze gouden tip Janneke) goed geholpen! Na twee dagen was Elena weer de oude en godzijdank was er ook weer water… Botswaanse levensles 4 van dit bericht luidt dan ook:

‘Weet wat je eet, en als je het niet meer weet: houd de tissues gereed!’

Ons tweede dieptepunt vinden we (erop terugkijkend) het grappigste dieptepunt van deze week. Gisteren besloten we namelijk om maar eens als echte Nederlanders op zaterdag in onze tuin/yard te gaan werken. Onze ‘heg’ was namelijk gesnoeid en al het snoeisel was blijven liggen als welkomstcadeautje (tezamen met een leeggeroofd huis) voor ons. Na al het puin achter in onze truck geladen te hebben, besloten we er mee naar de landfillsite te rijden. Dit is hier de vuilstortplaats. Na een enorm lange tocht waarbij je echt de middle of nowhere inrijdt, zagen we dat deze landfillsite op zaterdagen gesloten was. Hoe fijn! Daar stonden we met onze gehele tuin achter in onze bak! En hoe grappig… Natuurlijk: Botswanen werken niet in het weekend!! Dat doen alleen gekke Nederlanders die ieder moment praktisch willen benutten! Enfin, we besloten om deze hele volle autobak niet terug mee naar huis te nemen en dan maar ergens in de middle of nowhere te dumpen. Het was immers groen afval, dat zou toch niet zo erg zijn? Na de bush in te zijn gereden en een mooi plekje te hebben gevonden, hadden we de hele autobak uitgeladen. Onze hele tuin lag nu in de bush… En nét op het moment dat we weer in wilden stappen, kwam er een zeer temperamentvolle en pisnijdige dikke Botswaan op ons af. Hoe haalden we het in ons hoofd om hier ons afval te dumpen, waren we niet goed snik? Hij zou onze nummerplaat opschrijven en per direct de politie bellen zodat we er flink voor beboet zouden worden. Ohhhhhh NEEEE! We probeerden nog uit te leggen dat het hier om groen afval ging en dit toch niet zo erg zou zijn voor de natuur… Maar de Botswaan was niet te overtuigen en tikte het nummer van de politie in. Angsthazen als wij zijn, besloten we maar weer om onze hele tuin opnieuw achterin onze truck te laden. Werkelijk, wat een ellende… Dit keer in een hoger tempo om snel van die vervelende Botswaan af te zijn wat zorgde voor benen en armen vol schrammen en nogal een beetje klotsoksels. Eind van het liedje, is dat we dit hele weekend al met onze tuin in onze auto heel Serowe afrijden en pas morgen onze tuin opnieuw kunnen dumpen. Overal waar we zijn uitgenodigd en naartoe gaan vragen mensen wat voor plannen we hebben en of we het leuk vinden om met onze tuin achter in onze auto te rijden… Wat een ellende!! (Op dit moment: woensdag, rijden we er nog steeds mee rond;) Botswaanse levensles nummer 5 is dan ook bij uitstek:

‘Werk NOOIT in weekenden, en mocht je toch in weekenden willen werken, blijf dan uit de buurt van temperamentvolle, dikke Botswanen!’

Dan het laatste dieptepunt van deze week, en deze was best groot. De communicatie hier is heel erg wennen in vergelijking met hoe wij deze gewend zijn in Nederland. Waar wij gewend zijn om elkaar uit te laten praten, altijd respectvol te zijn in gesprek en rekening te houden met de gevoelens van anderen, zijn in deze cultuur hele andere manieren van communiceren normaal. Dit kan nogal miscommunicaties geven, immers: wij zijn (nog) niet gewend aan deze cultuur, en de teachers op het project (nog) niet aan de onze. Het vraagt dan ook om geduld en COMMUNICATIE om hier een weg in te vinden. Afgelopen donderdag sloegen de stoppen bij Sjoerd lichtelijk door. Voor iedereen die Sjoerd kent, inderdaad, het moet echt ERG zijn wil dit gebeuren. Om even de situatie te schetsen: we kwamen donderdagochtend op het schooltje, en het eerste wat Sjoerd gevraagd werd was: ‘Where is the padlock for the swing?’. (In plaats van: goedemorgen!). Dit was irritatiepuntje 1, aangezien Sjoerd een dag eerder had gezegd dat het wellicht een idee was om de schommel aan een paal vast te maken ten behoeve van de veiligheid. Vervolgens begon er een kind te huilen (in dezelfde schommel) en zei Mma: ‘Sjoerd, run! A child is crying!’ Ai, irritatiepunt 2. Sjoerd probeerde het nog met: ‘you can also run yourself!’ Waarop de bijna gepensioneerde manager zei: ‘no, I can’t, I’m old now.’ Een huilend kind laat je niet zitten, en dus rende Sjoerd lichtelijk geïrriteerd naar het donkere schatje. Toen, in de ochtendpauze, de druppel. Na een of ander Setswaans zinnetje waar Sjoerd enkel het woord brood uit herkende, vroeg hij in het Engels terug: ‘what’s with the bread?’ Waarop de teachers een heel verhaal in het Setswaans tegen hem ophingen en vervolgens zeiden: ‘what do you think the bread is for? For the dogs?’ Ze begonnen met z’n allen kei hard te lachen. Helemaal niet prettig, en aangezien dit een flinke druppel was zei Sjoerd dan ook: ‘No, you don’t have to laugh now, just let me explain that I don’t understand your Setswana sentences and I don’t like it that you are making a fool of me right now!’ De reactie die hierop volgde van de teachers was enkel gelach en het volgende wat Sjoerd in het Nederlands zei was dan ook: ‘ach bekijk ’t lekker allemaal, Elena ik zet geen stap meer in de playschool!’ Waar Elena nog probeerde de boel uit te praten en het uit te leggen: ‘Sjoerd, we moeten er nu wel over praten!’ gaf Sjoerd aan hier niet toe in staat te zijn en eerst af te willen koelen. Elena ging na de pauze wel mee de playschool in en besloot na een half uur toch maar eens te gaan kijken hoe het met ‘her feyonce’ zoals ze Sjoerd hier noemen ging. Ze liep naar de helpclass en zag Sjoerd daar zitten met een enorme dictionary, pen en papier. ‘Sjoerd, wat ben je aan het doen?’ waarop Sjoerd met grote ogen en vol overtuiging antwoordde: ‘Ik ben Setswaans aan het leren! Ik ben het helemaal zat dat ze over ons kunnen praten en wij het niet verstaan en ik zorg dat ik binnenkort weet waar ze het over hebben!’ Samen konden we er toch ook wel enorm om lachen en we besloten dan ook om er toch maar even met de teachers over te praten. Dit deden we dan ook, en de leerkrachten boden hun oprechte excuses aan. Het was niet hun bedoeling om ons pijn te doen en ze zouden het NOOIT meer doen. De sfeer was hierna wel aanzienlijk verbeterd, in de middagpauze werd er Afrikaans gedanst en Elena bleek een behoorlijk Afrikaans ritme in haar lijf te bezitten en goed met haar heupen te kunnen dansen! Heerlijk!! De laatste Botswaanse levensles die we jullie mee willen geven luidt als volgt:

‘Lucht je hart, communiceer je een ongeluk en dans als een ware Afrikaan als de lucht weer geklaard is!’

Tot zover lieve mensen, we hopen dat we jullie weer van genoeg leesvoer hebben voorzien en voor de mensen die van plan zijn om ons een bezoekje te komen brengen: zorg dat je deze levenslessen uit je hoofd leert zodat je ze te alle tijden in de praktijk kunt brengen!

Wij gaan onze plannen maken voor de midterm-break, deze begint donderdag a.s. en we hebben een week vakantie! We gaan sowieso kamperen en hiken met een leuke man die we hier hebben leren kennen en daarnaast gaan we een bezoekje brengen aan het Rhino Sanctuary, we hebben er ZIN IN!!

Veel liefs voor jullie allemaal en nogmaals bedankt voor al jullie leuke en enthousiaste reacties op onze berichtjes! Die zijn echt heel leuk om te lezen!!

Dikke Botswaanse smakkerds en heerlijk fijne knuffels! XXXXXXXXXXXXXX

Ps, foto's volgen!

• 25 September 2013 - 20:04

Gert:

Hallo Elena en Sjoerd,
    wat weer een heerlijke verhalen, dankjewel! Ondanks dat ik enorm heb gelachen om jullie levenslessen zal ik
    ze bewaren en van buiten leren als we een keertje die kant uitgaan. Fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Geniet van je vrije week en heel graag tot het volgende verhaal!

• 25 September 2013 - 20:04

Marike:

Ha Sjoerd en Elena! Wat een heerlijk verhaal weer van jullie. Het relativeert meteen mijn dagelijkse beslommeringen. Heb meteen een van jullie wijsheden aan een collega ge-appt:-).
    Geniet van jullie weekje vrij en ik verheug me al op jullie volgende verhalen!

• 25 September 2013 - 20:41

Ineke En Guus:

Heerlijk wat een kostelijke verhalen, geniet maar van het weekje vakantie en laat maar komen die nieuwe verhalen. Verheugen ons er al op.
    groetjes Ineke en Guus

• 25 September 2013 - 20:44

Marrigje:

Haaaaa lieve schatten,

Hahahahah ik zie het al helemaal voor hoe Sjoerd daar zat te leren, heeft ook hier voor een lachmomentje gezorgd.
    Maar wat is het weer fijn om van jullie te horen/lezen:)
    En nee, we hebben nog geen stamppot op, zolang mogelijk uitstellen, dan lijkt het nog een beetje zomer haha.
    De levenslessen zal ik onthouden, misschien wel handig ;)

Een hele fijne vakantie, geniet ervan en ik kijk weer uit naar jullie leuke verhalen!

Hele dikke kussen!

• 25 September 2013 - 21:09

Jan:

Ha lieve schatten.
    wederom fantastische verhalen. we zitten ze met een big-smile te lezen. Ik zou jullie snoetjes wel eens willen zien als je weer zo'n bijzondere levensles mag beleven. Kan jullie verhaal niet als kwartaalbestelling van ECI doorgaan? Heb ik dat ook gelijk geregeld. Uit jullie verhalen zijn ook een paar levenslessen te destilleren:
    - als je het echt hebt gehad kun je ook bij een temperatuur van 38 graden afkoelen
    - als je denkt over groene vingers te beschikken is het nog niet nodig om dagen met je tuin
    rond te rijden.
    Maar het belangrijkste is dat jullie moeten doen wat je goed lijkt en zo te lezen slagen jullie daar hartstikke goed in. Hele fijne vakantie; rust lekker uit van de eerste inspannende weken en het allerbeste.
    Heel veel liefs en dikke kussen.
    Paps en mams

• 25 September 2013 - 21:42

Mieke:

Haaa lieverds!! Wat kunnen jullie mooie verhalen schrijven!! En wat fijn dat jullie helemaal gelukkig zijn daar :-) ik zat net in de trein naar huis (relatief rustig moment, lekker stil dus) en ik kon tijdens t lezen van jullie verhaal mijn lach écht niet inhouden haha!! Dus iedereen heeft kunnen meegenieten! Nou succes met t lozen van de tuin nog en alvast een fijn vakantie weekje!! Wij mogen ook bijna herfstvakantie vieren :-)
    Dikke kus uit sambeek!

• 25 September 2013 - 21:42

Mirjam:

Wat een mooie, grappige en ontroerende verhalen weer! Ik zie Sjoerd al voor me met die kids op zijn rug en Elena al swingend op de muziek. En alsof jullie het aangevoeld hebben, die laatste levensles had ik net nodig! Een hele fijne vakantie gewenst, veel liefs Mirjam

• 25 September 2013 - 21:43

Janneke:

Ha lieve Botswanen,

Wat weer een heerlijk verhaal! En iedere levensles goed onderbouwd:-)
    Wat lekker tactisch van Leentje om een paar weken voor haar verjaardag even een lijstje met dingetjes te sturen die jullie missen:-) we got the message!
    Tsja, babydoekjes meenemen naar zo'n land behoort tot de primaire levensbehoefte van een backpacker..
    Wat knap dat jullie de Botswanen zo mee krijgen in jullie lessen. Het meest dankbare wat je daarvoor terug kunt krijgen van zo'n kindertjes is dan een lach op hun gezicht!
    We kijken uit naar jullie volgende verhaal! En Sjoerd zet hem op met je nieuwe studie! Botswaans spreken we nog niet binnen onze familie dus toi toi toi!
    Heeeeeeeel veel liefs van mij en geniet super van jullie vrije weekje!

XXX

• 25 September 2013 - 22:33

Bram Van Hout:

Hoi Bikkels,

Met veel plezier lezen wij jullie verhalen, het moet daar wel geweldig zijn. Maak er iets moois van en we wachten op jullie volgende reisverslag.

Groeten Pietje, Jibbe, Guusje, Talle & Bram

• 25 September 2013 - 22:58

Inge:

Ha Elena en Sjoerd! Geweldig verhaal! Wat een feestje! Dankzij Bram jullie waarbenjijnu gevonden. Ik zie jullie helemaal voor me! Meer! Meer! Liefs, Inge.

• 26 September 2013 - 06:38

Loes L:

He wat weer een heerlijk verhaal jongens :)
    En wat vliegt de tijd he! Ben blij dat je 10 maanden hebt want wij hebben er al ongeveer 1/5e opzitten, wat een eng idee! En wat een wereld van verschil! Ik geniet echt van jullie verhalen en zal de levenslessen ook hier proberen toe te passen, kijken wat de Canadezen ervan zeggen ;)
    Geniet van jullie vrije week!
    Veel liefs!
    Loes

• 26 September 2013 - 06:41

Dorien:

Hey Elena en Sjoerd,
    Wat weer een geweldig mooi verhaal om te lezen! Super dat jullie de kinderen zoveel lach-momenten kunnen bezorgen! Ik vertrouw erop dat jullie de dikke Botwanen ook nog aan het lachen krijgen. Sjoerd, deze kun je wel beter niet op je rug nemen, laat Elena dan maar met haar heupen swingen....... Geniet van jullie vakantie!!
    Liefs Dorien

• 26 September 2013 - 09:27

Sandra:

Heej daar.
    leuk om te zien hoe leuk jullie het hebben. Goed bezig , zal ik maar zeggen. Als je weer eens in america komt dan maak ik wel een appeltaart. En Elena het sjorren al toe moeten passen?, groetjes Sandra.

• 26 September 2013 - 12:34

Bregje:

Ha Timon en Pumba!
    Lees al vanaf het begin met heul veul plezier jullie verhalen! Het klinkt allemaal fantastisch! (en soms ook wat minder, maar zeer zeker vermakelijk)
    Kijk nu al uit naar jullie volgende verslag, zit vast weer vol mooie, grappige, spannende, enerverende, ontroerende en vette belevenissen :)
    Liefs, Bregje

• 27 September 2013 - 17:05

Eva:

Hoi sjoerd en elena.
    Wat een mooie ervaring lijkt me dat! En daar horen hoogte en diepte punten bij. Maar zols jullie zelf al zeggen 4 weken gaan snel en wat ze zeggen is echt waar time flies when your having fun!

Geniet va n jullie vrije weekje en de avonturen die jullie daar waarschijnlijk mee zullen maken.

Groetjes eva ( ex buuf)

• 29 September 2013 - 15:30

Helen:

Lieve sjoerd en elena,
    Wat hebben jullie weer een prachtig verslag geschreven van jullie belevenissen. Heerlijk om te lezen. Dat tuinafval, zo lekker
    Nederlands. Botswanen verbranden toch alles? Fijn dat de kinderen lekker kunnen lachen en veel van jullie leren.
    Veel liefs van Helen

• 29 September 2013 - 19:09

Mvandersteen1@ziggo.nl:

Ha lieve schatten, nog even een reactie op jullie fantastisch mooie verslag alweer. Zoals jullie misschien al elders hebben gelezen lagen jerome en ik dubbel van het lachen en zien het allemaal hélemaal voor ons gebeuren.... Een echt Timon-Pumbah verhaal. Drie keer op één dag de hele tuin in je handen nemen is verschrikkelijk , alzeker met 40graden. Enne....arme nagels !
    Knap dat Sjoerd aan het Setswaans is begonnen, de reden hiervoor is iets minder maar gelukkig ook weer opgelost. Succes met weer een nieuwe week te gaan en vergeet niet alle nieuwe levenslessen, het zijn er nogal wat!!
    Het verlanglijstje is ons ook duidelijk ;-) , misschien zijn natte tissues en crackers het eerste nodig? Héél veel dikke knuffels vanuit America en we kijken weer uit naar de volgende nieuwe belevenissen. Liefs XXXX mama Mia

• 01 Oktober 2013 - 09:56

Linda:

Ha Sjoerd en Elena,

Iedere keer geweldig de mooie manier van het schrijven van de verslagen van jullie.
    Een genot om te lezen! Het lijkt of je er live bij bent.
    Geniet van een weekje vakantie en hou jullie hoofden cool als het enigszins kan bij de soms verhitte Botswanen.

Lieve groetjes Linda

• 03 Oktober 2013 - 15:30

Manon:

Hoi Sjoerd en Elena,
    Jullie zijn behoorlijk gesetteld als ik het zo lees! Ik heb tot nu toe alleen dit verhaal gelezen, maar het smaakt naar meer :) Goed om te lezen dat de klassen vol zitten, ik ben zo benieuwd naar hoe alles nu is! Simon en ik hebben (nog) geen contact met Trudeke en Erwin gehad, dus we zullen jullie verhalen lezen om er achter te komen hoe de eerste weken zijn bevallen. Natuurlijk kijken we ook uit naar jullie nieuwe verhalen!
    Heel veel plezier daar en geniet straks van jullie verdiende mini-vakantie!
    Groetjes,
    Manon.

• 05 Oktober 2013 - 23:37

Marie-Jose:

Natuurlijk meteen jullie site opgezocht en met veel plezier de verhalen gelezen. Hartstikke goed dat jullie dit doen. Jullie hebben er vanaf nu een trouwe lezer bij.

• 06 Oktober 2013 - 17:14

Marlou:

Heeee schatjes,
    Ik heb net als alle andere andere die me weer voor waren genoten van jullie levenslessen.
    Ik zie het allemaal helemaal voor me hoe jullie daar in een lompe auto met een complete achtertuin rond aan het toeren zijn en jullie gezichten bij het zien van die boze botswaan, haha. Wat zullen jullie wijs zijn bij terugkomst. Heel fijn om te merken dat jullie het zo naar jullie zin hebben, elke foto is stralend en de verhalen zijn prachtig. Het had volgens mij niet beter kunnen zijn..
    Veel liefs Marlou

• 07 Oktober 2013 - 19:28

Yvonne:

Haaa lieverds!
    Wederom een super gaaf mooi leuk tof heerlijk verhaal!!!
    En wat een ervaringen hebben jullie weer opgedaan daar!
    Super fijn om aan alles af te kunnen lezen dat jullie het zo goed hebben daar! Ondanks de dieptepunten...!
    Sjoerd, succes met je nieuwe taal! Ontzettende bikkel! Bij de pakken neer gaan zitten of het probleem gewoon oplossen... Lekker bezig!!
    Ik ga graag jullie levenslessen uit mijn hoofd leren en kom graag die kant op om overhoord te worden!! ;)

Dikke kus!!!!